PageRank: het belang en het verwerven ervan

PageRank: het belang en het verwerven ervan

Het doel van elke website is om door middel van linkbuilding en goede SEO-teksten hoger in de zoekmachineresultaten te komen. Natuurlijk kunt u zelf van alles doen om de inhoud van uw pagina zo goed mogelijk te ordenen. Daarnaast kunt u de juiste zoekwoorden regelmatig terug laten komen in de teksten op uw website, maar of uw website echt goed gevonden wordt hangt grotendeels samen met de PageRank van uw website. Een internetpagina met een hoge PageRank wordt namelijk eerder laten zien dan een website met een lage PageRank.

Wat is PageRank?

PageRank is een ordening van websites op basis van belangrijkheid. Uw website kan een cijfer tussen de 0 en de 10 krijgen. Het getal moet zo hoog mogelijk zijn. PageRank is geïntroduceerd door Google om onderscheid te kunnen maken tussen verschillende websites met grotendeels dezelfde informatie. Via een ingewikkelde berekening wordt er gekeken naar de belangrijkheid van alle internetpagina’s. Op deze manier kan Google een inschatting maken van de ‘vraag’ naar een website en dit laat de zoekmachine doorwegen in de zoekresultaten.

Welke factoren spelen een rol bij PageRank?

De berekening van uw PageRank wordt gedaan op basis van een aantal factoren. Natuurlijk spelen het aantal links die verwijzen naar uw site een rol. Vanzelfsprekend is het beter om veel links naar uw website te verwerven. Denk daarbij wel aan het feit dat betaalde of gesponsorde links veelal genegeerd worden door de zoekmachines. Een andere factor is het aantal uitgaande links van uw website naar andere pagina’s. U kunt natuurlijk uw site vol zetten met links naar andere website, maar de zoekmachines kijken wel naar welke sites u verwijst. Daarbij telt ook de PageRank van een andere site mee. Verwijzen naar belangrijke pagina’s wordt meer gewaardeerd dan het verwijzen naar nietszeggende ‘dode’ websites waar weinig tot geen activiteiten plaatsvinden. Als laatste belangrijke factor bij PageRank is er ‘damping’. Dit is de kans dat een bezoeker een pagina op uw site verlaat voor een andere pagina. Dit wordt afgeleid uit de bezoekersstatistieken van uw website en u heeft hier dus weinig tot geen invloed op. Het enig wat u kunt proberen is om de bezoekersstromen te sturen naar de sites of pagina’s die u graag wilt laten bezoeken.